پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250893
پاسخ به چند پرسش درباره تزريق دوز دوم واکسن کرونا/ براي چه کساني پيامک دوز دوم ارسال نمي‌شود؟
تاریخ انتشار : 1400/06/02 11:33:03
نمایش : 1332
رييس مرکز مديريت شبکه وزارت بهداشت گفت: کساني که در موعد تزريق دُز دوم واکسن خود در سفر هستند و در شهر محل سکونت خود نيستند مي‌توانند تا يک ماه بعد از موعد تزريق به شهر خود بازگشته و واکسن را دريافت کنند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، رييس مرکز مديريت شبکه وزارت بهداشت ضمن پاسخ به ابهاماتي پيرامون روند تزريق واکسن کرونا در کشور، درباره مباحثي مبني بر خروج برخي انواع واکسن از شبکه بهداشتي کشور و فروش آن توسط سودجويان، تاکيد کرد: تاکنون واکسن کرونا از چرخه سيستم بهداشتي کشور خارج نشده است.

 
دکتر جعفرصادق تبريزي درباره علت تاخير حدود يک هفته‌اي در بازگشايي سامانه ثبت نام واکسيناسيون به دنبال دستور وزير بهداشت مبني بر کاهش سه سال سن تزريق، گفت: بايد به اندازه کافي واکسن در اختيارمان مي‌بود که اين اتفاق بيفتد، الان زمان تزريق واکسن نوبت دوم به کساني است که پيش‌تر نوبت اول واکسن را دريافت کرده بودند و تعداد افراد زيادي به نوبت دوم منتقل شدند. از طرفي مجموع کساني که بايد دُز اول واکسن را دريافت کنند بايد به تعدادي باشد که واکسن کافي هم در دسترس داشته باشيم.
 
وي تاکيد کرد: براي مراجعين حضوري به مراکز بدون اينکه از قبل ثبت‌نام کرده باشند، واکسن تزريق نمي‌کنيم. بدون اينکه افراد از قبل ثبت‌نام کرده باشند، صف طولاني براي واکسن به وجود مي‌آيد و اگر واکسن براي تزريقشان نداشته باشيم نيز دچار مشکل مي‌شوند؛ بنابراين با تامين واکسن که از اين هفته تعداد کافي به دستمان خواهد رسيد گروه‌هاي سني که جديدا اعلام شده نيز امکان ثبت نام و تزريق واکسن برايشان فراهم شده است.
 
تبريزي با تاکيد بر اينکه تاکنون واکسن کرونا از چرخه سيستم بهداشتي کشور خارج نشده است، در پاسخ به سوال ايسنا درباره گزارش‌هايي مبني بر فروش واکسن آسترازنيکا با قيمت‌هاي حدود شش ميليون توماني در بازار، اظهار کرد: تاکنون چنين موضوعي را نشنيدم.
 
وي افزود: ما مستقيما به هيچ کارخانه، کارگاه يا هر شغل، مرکزي و نهادي که مشمول دريافت واکسن شوند، واکسن نداديم بلکه بر اساس ليست اعلام شده از واجدين شرايط مرکز مذکور واکسيناسيون انجام مي‌شود و اگر تخلفي رخ دهد از محل حراست سازمان، ارگان يا کارخانه‌اي است که اسامي را اعلام کرده است. ما بر اساس ليستي که ارائه مي‌شود اولويت‌بندي و نوبت‌دهي تزريق واکسن را انجام مي‌دهيم و واکسيناتور از عوامل اجرايي وزارت بهداشت است که اين تزريق را هم در سامانه‌هاي مربوطه به ثبت مي‌رساند.
 
تبريزي ادامه داد: موقع ثبت اسامي افرادي که تزريق داشتند در سامانه نيز ليستي که پيش‌تر اعلام شده بود با اسامي چک مي‌شود. از مردم مي‌خواهيم در صورت مشاهده تخلف در زمينه واکسيناسيون اين موضوع را به سامانه ۱۹۰ گزارش دهند. اگر فردي خارج از ليست اعلام شده واکسن دريافت کند تخلف اتفاق افتاده و اين موضوع متوجه حراست هر سازمان، نهاد يا کارخانه‌اي است که پيش‌تر اسامي را به ما اعلام کرده است.
 
رييس مرکز مديريت شبکه وزارت بهداشت، بيان کرد: تزريق واکسن بر اساس پرونده پزشک خانواري است که فرد در يک استان دارد. ۹ استان اکنون در گروه سني پايين‌تر از ۱۳۵۰ تزريق واکسن دارند و در اين استان‌ها تنها واکسن به کساني تزريق مي‌شود که پرونده سلامت در آن استان را دارند.
 
وي همچنين در ادامه صحبت هايش به سوالاتي درباره تزريق دوز دوم واکسنها، افزود: کساني که در موعد تزريق دُز دوم واکسن خود در سفر هستند و در شهر محل سکونت خود نيستند مي‌توانند تا يک ماه بعد از موعد تزريق به شهر خود بازگشته و واکسن را دريافت کنند. البته درصورتي که فرد از نظر محل کار يا اضطرار به استان ديگري منتقل شده باشد در اين صورت با ارائه مدارک مربوطه امکان تزريق دُز دوم وجود دارد.
 
تبريزي درباره تزريق واکسن به معلمين بخش غيردولتي نيز اظهار کرد: ما بر اساس ليست اعلامي وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم تزريق واکسن به معلمين و اساتيد را در پايگاه‌هاي اختصاصي خودشان انجام مي‌دهيم. اگر ساير مراکز به جز مدارس، تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش باشند واکسيناسيون انجام مي‌شود در غير اين صورت ما کار تزريق واکسن را انجام نمي‌دهيم.
 
وي درباره نحوه مراجعه به مراکز واکسيناسيون براي دريافت دُز دوم واکسن، گفت: در کارتي که افراد نوبت اول تزريق واکسن دريافت مي‌کنند، تاريخ نوبت دوم درج مي‌شود و با آن کارت مي‌توانند به مرکزي که واکسن زده بودند مراجعه کنند؛ بنابراين براي کساني که تاريخ دُز دوم درج شده است پيامک ارسال نمي‌شود؛ ولي براي کساني که تاريخي بر کارتشان درج نشده است يا پيامک مي‌رود و يا با آن‌ها تماس مي‌گيرند.
 
تبريزي ادامه داد: اگر مرکزي که دُز اول واکسن را در آن تزريق کردند جابه‌جا و يا ادغام شده باشد اعلام مي‌شود تا افراد براي دُز دوم به مرکز جديدي که آدرسش مشخص است مراجعه کنند. ترجيح اين است که براي دريافت دُز دوم هم به مرکزي که دُز اول را دريافت کردند مراجعه کنند؛ اما در غير اين صورت مي‌توانند به مرکزي که تحت پوشش يک دانشگاه علوم پزشکي ديگر در همان شهر است نيز، مراجعه کنند.
 
وي درباره تزريق دُز سوم يا يادآور واکسن کرونا نيز اظهار کرد: سازمان بهداشت جهاني اعلام کرد که تزريق دُز بوستر پس از ۶ ماه از تزريق دُز دوم مي‌تواند صورت گيرد. گروه پزشکي اکنون به ۶ ماه رسيده است و احتمالا در صورتي که مقرر شود دُز سوم تزريق شود، براي گروه پزشکي اين تزريق آغاز مي‌شود. نوع واکسن دُز سوم نيز توسط کميته فني اعلام مي‌شود.
 
 
انتهاي پيام/
منبع:ايسنا
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html